Kamis, 02 Februari 2017

Hasil gambar untuk islam iman islam

PENGERTIAN ISLAM, IMAN DAN IHSAN

Islam dari segi bahasa berasal daripada kata dasar salama yang membawa maksud taat dan patuh, aman dan damai serta terlepas atau jauh daripada kekurangan kekurangan zahir dan batin. Manakala dari segi istilah syarak, Islam ialah tunduk, taat dan patuh kepada perintah Allah s.w.t. seperti yang disampaikan oleh Nabi Muhammad s.a.w.
Iman pula berasal daripada kata dasar al-amn yang bererti aman iaitu tiada rasa takut. Pengertian iman dari segi istilah ialah mempercayai Allah s.w.t. dan rasul-Nya dengan pengucapan lidah dan kepercayaan dalam hati tanpa rasa syak dan ragu.
Manakala ihsan pula ialah lawan kepada kalimah isa’ah (berbuat jahat). Ihsan bermaksud berbuat baik kepada manusia dan menghindari daripada melakukan perbuatan yang buruk dan jahat. Menurut Imam Nawawi, ihsan akan mendorong seseorang agar sentiasa ikhlas dalam beribadat dan mengerjakan ibadat kerana Allah s.w.t. semata-mata.
Tahukah anda, mengapa sebagai seorang Muslim, kita wajib tunduk kepada Allah s.w.t.? Jawapannya mudah. Ini adalah kerana maksud Islam dalam bahasa Arab ialah tunduk kepada Allah s.w.t. – Lisan al-Arab.
Bagi mendapatkan gambaran yang menyeluruh tentang ketiga-ketiga pergertian ini, kita perlu merujuk kepada sumber Islam yang sahih iaitu sebuah hadis yang terkenal yang diriwayatkan oleh Iman Muslim daripada Saidina Umar al-Khattab r.a seperti berikut:

Daripada Umar r.a. katanya: Pada suatu hari sedang kami duduk di sisi Rasulullah s.a.w. tiba-tiba datang kepada kami seorang lelaki yang sangat putih kainnya, sangat hitam rambutnya, tidaklah kelihatan atasnya tanda-tanda orang yang sedang dalam perjalanan, dan tidak seorang pun daripada kami yang mengenalinya sehingga dia duduk berdekatan dengan Rasulullah s.a.w. lalu dia menyandarkan kedua-dua lututnya kepada kedua-dua lutut Rasulullah s.a.w. dan meletakkan kedua-dua telapak tangannya ke atas kedua-dua paha Nabi s.a.w.
Kemudian dia berkata: Hai Nabi Muhammad! Khabarkanlah kepadaku darihal Islam. Maka Rasulullah s.a.w. menjawab: Islam itu ialah bahawa engkau mengakui tiada tuhan melainkan Allah dan bahawasanya Muhammad itu pesuruh Allah, dan engkau mendirikan sembahyang, dan engkau keluarkan zakat, dan engkau puasa bulan Ramadan, dan engkau mengerjakan haji di Baitullah jika engkau sanggup pergi kepadanya. Dia berkata: Benarlah engkau! Maka kami pun tercengang kerana dia yang bertanya dan dia pula yang membenarkannya.
Katanya lagi: Maka khabarkan kepadaku darihal Iman. Rasulullah s.a.w. menjawab: Iman itu ialah bahawa engkau beriman kepada Allah, dan malaikat-Nya, dan segala kitab-Nya, dan para Rasul-Nya, dan engkau beriman kepada takdir baik-Nya dan jahat-Nya. Dia berkata: Benarlah engkau!
Kemudian dia bertanya lagi: Maka sekarang khabarkanlah kepadaku darihal Ihsan. Rasulullah s.a.w. menjawab: Ihsan ialah bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihat-Nya, tetapi jika engkau tidak melihat-Nya maka sesungguhnya Ia melihat engkau.
(HR. Muslim)
Dalam hadis di atas, dijelaskan bahawa orang yang datang menghampiri Nabi Muhammad s.a.w. lalu duduk seperti orang yang sudah lama berkenalan dan bersahabat dengan Baginda ialah Malaikat Jibril. Kedatangan Jibril a.s. ialah untuk menyampaikan dan mengajar Rasulullah s.a.w. dan umatnya mengenai hakikat Islam, iman dan ihsan.
Apabila ditanyakan tentang Islam, Nabi Muhammad s.a.w. pun menjawab sebagaimana yang terkadung dalam hadis tersebut iaitu:
1. Mengucap dua kalimah syahadah.
2. Mendirikan sembahyang.
3. Mengeluarkan zakat.
4. Berpuasa.
5. Mengerjakan haji di Baitullah jika ada kemampuan menurut syarak.





 Rukun Islam
Seseorang Muslim mesti menghayati dan berpegang teguh kepada rukun Islam yang lima. Andai kata rukun-rukun Islam ini diaplikasikan dalam kehidupan dengan cara yang sebaik-baiknya, sudah tentu ia akan membawa kejayaan besar kepada diri individu, masyarakat dan negara.
Islam ialah agama Allah s.w.t. yang diwahyukan kepada Rasul-Nya untuk menjamin keselamatan hidup penganutnya. Dalam pandangan Islam, inilah agama yang mesti dipegang teguh oleh setiap manusia kerana ia merupakan agama kebenaran dan keredaan serta telah diberi jaminan oleh Allah s.w.t. Ini dibuktikan dalam firman-Nya yang bermaksud:
Sesungguhnya agama di sisi Allah ialah Islam.
(Surah al-Imran: 19)
Setelah mengenali Islam dari segi asal maknanya, maka sekarang mari kita kenali Islam dari segi rukun-rukunnya, bermula daripada ucapan syahadah sehinggalah kepada ibadat haji. Seterusnya, kita akan memahami kesan dan relevannya penghayatan rukun Islam dalam kehidupan manusia.

Melafazkan syahadah
Syahadah (Penyaksian tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah) adalah pengucapan dua kalimah syahadah yang merupakan penyataan atau ikrar misi dan visi hidup seorang Muslim. Syahadah adalah pengucapan lidah yang melahirkan pengakuan hati dan keinginan jiwa terhadap ketuhanan dan keesaan Allah serta kebenaran Rasul-Nya Muhammad s.a.w. sebagai utusan terakhir yang membawa rahmat kepada keseluruhan alam.
Syahadah memainkan peranan penting dalam kehidupan seorang Muslim kerana ia merupakan nur Islam. Selain itu, kalimah Syahadah ini dapat membezakan antara umat Islam dan kaum kafir yang lain. Kalimah Syahadah juga adalah syarat mutlak untuk umat Islam memasuki syurga.
Rasulullah s.a.w. bersabda:
Barang siapa yang mengakhiri kalamnya sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir dengan lailahaillaallah maka dia masuk syurga.
(HR Muaz bin Jabal)
Lafaz kalimah syahadah ini juga merupakan kunci atau syarat utama sesuatu amalan atau ibadat itu diterima oleh Allah s.w.t. Di samping itu, lafaz kalimah syahadah merupakan syarat untuk mendapatkan syafaat daripada Rasulullah s.a.w. pada hari kiamat. Kalimah syahadah ini juga merupakan syarat perlindungan harta, jiwa dan kehormatan manusia.
Rasulullah s.a.w. turut bersabda:
Manusia yang paling beruntung mendapatkan syafaatku pada hari kiamat adalah barang siapa yang mengatakan ‘lailahailallah’ secara ikhlas dari hati dan jiwanya.
(HR. Bukhari)
Seterusnya, apabila anda sebagai seorang Islam yang telah mengakui dan bersaksi tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu Pesuruh Allah, maka anda mesti membuktikannya dengan melaksanakan semua amalan ibadat yang diwajibkan oleh Allah s.w.t. dan dipraktikkan oleh para Rasul-Nya. Tahukah anda, apakah amal ibadat yang sangat penting dalam kehidupan manusia? Ya, amalan itu tidak lain dan tidak bukan ialah solat lima kali sehari.
 Mendirikan solat
Mendirikan solat adalah satu perintah yang diwajibkan setiap hari ke atas umat Islam yang akil dan baligh. Solat ialah wahyu yang disampaikan secara terus oleh Allah s.w.t. kepada Rasulullah s.a.w. melalui peristiwa Israk dan Mikraj yang berlaku pada bulan Ramadan.
Solat juga merupakan hubungan secara langsung antara kita dengan Maha Pencipta. Kita berkomunikasi dengan Allah s.w.t., melahirkan apa yang dirasa dan difikirkan sama ada rasa gembira atau sebaliknya. Sebagai hamba-Nya, kita boleh meluahkan apa sahaja yang kita rasai tanpa rasa bimbang atau khuatir rahsia itu akan diketahui oleh orang lain. Allah Maha Pendengar dan Maha Penyayang. Oleh itu, jika kita dalam kesusahan, berdoalah nescaya Allah s.w.t. akan tenangkan hati dan fikiran kita.
Tujuan solat
1. Solat mendidik manusia supaya sentiasa mengingati Allah s.w.t. dan mematuhi perintah-Nya.
2. Solat boleh memelihara manusia daripada melakukan kejahatan.
3. Solat akan memberi ketenangan jiwa.
4. Solat akan memberi kejayaan kepada orang mukmin tetapi solat itu hendaklah dilaksanakan dengan penuh khusyuk.

Hikmah solat
1. Menghampiri diri kepada Allah s.w.t.
2. Menguatkan keimanan dan ketakwaan.
3. Mendidik diri supaya sentiasa mengingati Allah s.w.t.
4. Memberi kecerdasan jasmani, kecerdasan akal dan meningkatkan kualiti rohani.
5. Bersyukur kepada Allah. s.w.t.

Kepentingan solat banyak dinyatakan oleh Allah s.w.t. di dalam al-Qur’an. Terdapat 130 ayat yang menekankan kewajipan mendirikan solat, hikmah mendirikan solat dan hukuman yang akan diterima jika meninggalkan solat. Antara ayat di dalam al-Qur’an yang menekankan kewajipan bersolat ini ialah firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
Katakanlah kepada hamba-Ku yang beriman, hendaklah mereka itu mendirikan sembahyang.
(Surah Ibrahim: 31)

Dan dirikanlah solat, kerana sesungguhnya sembahyang (dapat) melarang daripada segala kejahatan dan kemungkaran.
(Surah al-Ankabut: 45)

Sesungguhnya manusia itu dijadikan (bersifat) loba, mengeluh apabila keuntungan mengenai dia, kecuali orang yang sembahyang, yang berkekalan atas solat mereka.
(Surah al-Ma`raj: 19 – 23)

Sebaliknya, orang yang meninggalkan sembahyang akan mendapat dosa dan dikategorikan sebagai mereka yang terpedaya dalam ikutan hawa nafsu. Balasan kepada mereka yang meninggalkan sembahyang ialah dimasukkan ke dalam neraka. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
Kemudian mereka digantikan oleh keturunan-keturunan yang mencuaikan sembahyang serta menurut hawa nafsu (dengan melakukan maksiat) , maka mereka akan menghadapi azab (dalam neraka).
(Surah Maryam: 59)
Seksaan bagi mereka yang meninggalkan sembahyang
1. Kubur akan menghimpit mereka serapat-rapatnya sehingga berselisih tulang-tulang dada mereka.
2. Dinyalakan api di dalam kuburnya dan api itu akan membakar tubuh mereka siang dan malam tanpa berhenti-henti.
3. Muncul seekor ular yang bernama Sajaul Aqra dan ular itu berkata, “ Allah menyuruh aku membelasah engkau kerana engkau mensia-siakan sembahyang Subuh”. Mayat itu dipukul daripada waktu Subuh sehingga naik matahari, kemudian dipukul dan dihentak lagi hingga terperosok ke perut bumi kerana meninggalkan sembahyang Zuhur. Selepas itu dipukul lagi kerana meninggalkan sembahyang Asar. Begitulah seterusnya sehingga ke waktu Subuh semula. Seksaan oleh Sajaul Aqra itu akan berterusan dan berulang-ulang sehinggalah ke hari kiamat.


Solat ialah tanggungjawab utama bagi umat Islam sebagai tanda bersyukur kepada Allah s.w.t. Kita sering merasakan solat adalah satu tanggungjawab yang berat walaupun tidak sampai sepuluh minit kita melakukannya. Mengapakah perasaan seperti ini harus wujud? Ketahuilah bahawa sesuatu perkara yang kita lakukan tanpa ada rasa cinta, tidak akan memberi sebarang manfaat kepada kita. Dirikan solat kerana rasa cinta kepada yang menciptakan kita, dan kita mungkin akan merasai bahawa mendirikan solat itu suatu perkara yang ringan dan mudah.







 

Mengeluarkan zakat
Zakat ialah kata dasar dalam bahasa Arab daripada perkataan Zaka yang membawapengertian berkat, tumbuh, suci, bersih dan baik atau dapat memberi maksud membersihkan atau mensucikan.
Menurut hukum Islam (istilah syarak) zakat bererti sejumlah harta tertentu yang diwajibkan oleh Allah s.w.t. diserahkan kepada orang yang berhak. Menurut al-Mawardi dalam Kitab al-Hawiy, zakat ialah nama bagi sesuatu pengambilan tertentu daripada harta yang tertentu menurut sifat-sifat tertentu dan untuk diberikan kepada golongan tertentu.

Tujuan zakat
1. Zakat dan jaminan sosial.
2. Penggerak ekonomi bagi golongan yang tidak mampu supaya memainkan peranan dalam ekonomi.
3. Menyuburkan kegiatan halal dalam aktiviti sosioekonomi umat Islam.
4. Membantu kegiatan dakwah dan pendidikan dalam masyarakat.
5. Mengiatkan semangat jihad dan kegiatan fisabililah.

Hikmah zakat
1. Memberi pertolongan orang susah dan fakir miskin.
2. Menjauhkan sifat-sifat bakhil orang Islam.
3. Menggalakkan umat Islam mengorbankan harta benda demi Islam.
4. Mengeratkan tali persaudaraan antara golongan berada dengan golongan miskin.
5. Sebagai tanda syukur atas nikmat-nikmat pemberian Allah s.w.t.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
Yang pada harta-harta mereka ada hak yang maklum bagi orang yang meminta dan yang mampu.
(Surah al-Maarij: 24 – 25)



Dalam Kitab Sahih Bukhari dan Muslim, melalui sumber utamanya Ibnu Omar, Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya:
Aku perintahkan memerangi manusia kecuali bila mereka mengikrarkan syahadah bahawa tiada tuhan selain Allah dan Muhamad rasul Allah dan mendirikan solat dan membayar zakat.
(HR. Muslim dan Bukhari)
Perintah Allah s.w.t. yang menyuruh mengambil harta daripada orang yang mampu sebagaimana yang ditegaskan dalam Surah al-Maarij ayat 24 – 25 membuktikan bahawa harta bukanlah kepunyaan seseorang secara mutlak sehingga boleh dimiliki atau dibelanjakan menurut kemahuan hatinya. Tetapi harta adalah kepunyaan Allah s.w.t. yang ditetapkan pembahagiannya kepada orang yang tertentu dan pembahagian yang ditentukan itu wajib dikeluarkan menurut ketetapan syariah.

Golongan yang wajib menerima zakat
Orang yang berhak menerima zakat terdiri daripada lapan golongan iaitu:
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, orang miskin dan amil-amil yang mengurusnya dan orang muallaf yang dijinakkan hatinya dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya dan orang yang berhutang dan untuk dibelanjakan pada jalan Allah dan orang musafir dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang datangnya daripada Allah dan ingatlah Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana)
(Surah At Taubah: 60)

Berpuasa pada bulan ramadan
Berpuasa menurut bahasa ialah menahan diri daripada sesuatu dan menurut istilah bererti menahan diri daripada melakukan sesuatu yang membatalkan puasa bermula dari terbitnya fajar sehingga terbenam matahari. Puasa juga menuntut kita mencegah nafsu lahir dan batin daripada segala yang dilarang serta mengawasi gerak-geri badan daripada melakukan suatu yang ditegah oleh hukum.
Puasa wajib ditunaikan menurut ketentuan syariah. Allah s.w.t. menetapkan syariah puasa dengan firman-Nya yang bermaksud:
Oleh itu barang siapa antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya) hendaklah dia berpuasa bulan itu.
(Surah al-Baqarah: 185)

Seseorang yang berpuasa dalam bulan Ramadan dengan ikhlas kerana Allah s.w.t., akan diberi ganjaran oleh Allah s.w.t. iaitu:
Tujuan puasa
1. Puasa adalah ibadat.
2. Puasa adalah manifestasi kepada sifat sabar dan tabah.
3. Mendidik manusia menjadi seorang yang lebih bertakwa.
4. Puasa boleh memberikan kesegaran mental dan fizikal.

Hikmah puasa
1. Dicairkan daging haram yang tumbuh dari badannya. (darah daging yang tumbuh daripada makanan yang haram).
2. Rahmat Allah s.w.t. sentiasa dekat dengannya.
3. Diberi oleh Allah s.w.t. sebaik-baik amal.
4. Dijauhkan daripada merasa lapar dan dahaga.
5. Diberikan cahaya oleh Allah s.w.t. pada hari kiamat untuk menyeberang titian sirat al -Mustaqim.

Syarat-syarat wajib puasa:
1. Islam – Tidak wajib bagi orang kafir melakukan puasa.
2. Baligh – Tidak diwajibkan berpuasa ke atas kanak-kanak yang belum sampai umur baligh. Walau bagaimanapun kanak-kanak digalakkan berpuasa.
3. Berakal – Tidak diwajibkan berpuasa bagi orang gila.
4. Berkemampuan – Tidak wajib bagi orang yang tidak berdaya berpuasa seperti orang sakit, musafir, orang tua dan sebagainya.
Terdapat enam syarat-syarat sah puasa iaitu:
1. Islam.
2. Berakal.
3. Suci daripada haid atau nifas.
4. Masuk waktu puasa.
5. Berniat pada setiap malam.
6. Menahan diri daripada perkara yang membatalkan puasa.
Adakah anda berpuasa kerana semua orang Islam berpuasa, atau anda ingin memperbaiki diri anda daripada berkeadaan kurang baik kepada yang lebih baik dan akhirnya menjadi orang yang bertakwa? Dengan adanya ilmu tentang puasa maka anda mampu melakukan yang terbaik.

Mengerjakan haji
Setiap umat Islam yang cukup syaratnya (berkemampuan) wajib mengerjakan haji di Mekah. Haji ialah ibadat yang diperintahkan oleh Allah s.w.t. Orang yang menunaikan haji bukanlah kerana hendakkan keduniaan (gelaran atau menunjuknunjuk) tetapi kerana ibadat haji itu tuntutan agama.
Kewajipan mengerjakan haji diterangkan oleh Allah s.w.t. di dalam al-Qur’an dengan firman-Nya yang bermaksud:
Dan bagi (kerana) Allah (wajib) atas manusia pergi ke rumah itu, (iaitu) siapa yang berkuasa mengadakan perjalanan kepadanya, dan barang siapa yang kufur maka sesungguhnya Allah itu kaya daripada alam semesta.
(Surah al-Imran: 97)
Ibadat haji tidak sebagaimana ibadat lain yang boleh dilakukan sewaktu berada di tempat kediaman di negeri sendiri. Sebaliknya, ibadat haji hanya boleh dikerjakan di kota suci Mekah dan dilakukan dalam musim haji sahaja iaitu pada bulan Zulhijjah. Ia juga memerlukan perbelanjaan dan kesihatan badan yang baik. Namum begitu, Allah s.w.t. akan mempermudahkan semua itu kepada hamba-hamba-Nya yang bercita-cita untuk menunaikan haji sebagai tanggungjawab mereka sebagai seorang Islam. Oleh itu, kita sebagai hambanya perlu memasang niat untuk mengerjakan haji di samping berusaha untuk memenuhi keperluan yang diperlukan. Ini kerana haji merupakan satu jihad iaitu satu perjuangan, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
Daripada Aisyah r.a dia berkata: Saya bertanya: Ya Rasullullah, apakah wanita itu wajib jihad? Baginda bersabda: Ya, bagi wanita ada jihad tanpa peperangan iaitu Haji dan Umrah.
(HR. Ahmad dan Ibu Majah)
Bagi menyempurnakan ibadat ini, wajib orang yang hendak mengerjakannya mempelajari segala rukun dan adab haji dengan betul, supaya hajinya itu diterima Allah s.w.t. Berikut merupakan rukun dan wajib haji yang dituruti.



Haji juga mengajar manusia hakikat persamaan iaitu semua jemaah haji diwajibkan berpakaian ihram berwarna putih dan meninggalkan pakaian kebangsaan masingmasing. Rasionalnya ialah walaupun dari negara, bangsa dan keturunan yang berlainan, yang penting ialah akidah yang sama iaitu mentauhidkan Allah s.w.t.
Syarat-syarat wajib haji:
1. Islam – Tidak wajib atas orang kafir dan murtad.
2. Baligh– Tidak wajib atas kanak-kanak tetapi sah hajinya dan tidak gugur wajibnya apabila baligh.
3. Berakal – Tidak wajib atas orang gila dan jika dilakukan juga, tidak sah hajinya.
4. Merdeka – Hamba abdi tidak diwajibkan, tetapi sah hajinya dan diberi pahala.
5. Berkuasa/berkemampuan – Berhubung dengan berkuasa atau berkemampuan ini ialah berdasarkan kepada firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
Dan menjadi kewajipanlah bagi manusia terhadap Allah untuk mengunjungi rumah itu bagi yang sanggup berjalan antara mereka.
(Surah Ali Imran: 97)






Iman dan rukun iman
Iman ertinya kepercayaan atau tasdiq. Iman ialah kesepaduan antara tiga perkara iaitu percaya dalam hati, mengaku dengan lidah serta beramal dengan segala rukun dan perintah. Dengan demikian, orang yang beriman adalah orang yang beramal kerana amal membuktikan keimanannya. Jika tidak, maka imannya adalah mainan perasaan dan cita-cita sahaja.
Kalau anda ingin fahami maksud iman dengan mudah, telitilah kata-kata mutiara yang diungkapkan oleh al-Hasan al-Basri r.a yang bermaksud:
Bukanlah iman itu dengan perhiasan dan cita-cita akan tetapi iman itu ialah apa yang teguh dalam hati dan dibenarkan oleh amal. Barang siapa berkata (ikrar) baik pada hal ia mengerjakan amal yang tidak baik, nescaya Allah menolak perkataannya. Dan barang siapa berkata dan berbuat baik, nescaya mengangkat akan amalnya.
Iman adalah dasar akidah atau kepercayaan orang Islam. Oleh itu, ia adalah sesuatu yang tetap dan pasti sebagaimana yang diajarkan. Iman tidak mungkin dipinda oleh perubahan tempat dan zaman.
Dalam hadis daripada Umar r.a., malaikat Jibril yang menyerupai seoang lelaki telah bertanyakan kepada Rasulullah s.a.w. mengenai iman:
Katanya lagi: Maka khabarkan kepadaku darihal Iman. Rasulullah s.a.w. menjawab: Iman itu ialah bahawa engkau beriman kepada Allah, dan malaikat-Nya, dan segala kitab-Nya, dan para Rasul-Nya, dan engkau beriman kepada takdir baik-Nya dan jahat- Nya. Dia berkata: Benarlah engkau!
(HR. Muslim)
Hadis ini dengan jelas telah menyebutkan tentang enam perkara yang terangkum dalam pengertian iman. Keenam-enam perkara inilah yang dimaksudkan sebagai rukun iman. Rukunnya yang enam itu tetaplah enam, tidak berkurang atau terlebih. Mari kita kaji rukun iman satu persatu agar kita faham dengan jelas apa yang dimaksudkan dengan iman.

Beriman kepada Allah
Beriman kepada Allah bererti percaya akan kewujudan-Nya sebagai Tuhan Yang Sempurna sifat-Nya secara mutlak, Pencipta alam ini, Penyusun peraturannya dan Pengatur perjalanannya. Allah s.w.t. merupakan Tuhan yang wajib disembah dan diakui kemuliaan-Nya, kekuasaan-Nya dan dipatuhi hukum-hukum-Nya. Bukti kewujudan Allah ialah wujudnya sekalian makhluk dan alam ini. Allah turut menyatakan dalil kewujudan-Nya sebagai Tuhan Yang Maha Kuasa dengan firman-Nya dalam al-Qur’an yang bermaksud:
Dan tuhan kamu itu Tuhan yang satu. Tiada tuhan melainkan Dia, yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera yang belayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu Dia hidupkan bumi sesudah mati (keringnya) dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis haiwan dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi; sungguh (terdapat) tanda-tanda (keesaan dan kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan.
(Surah al-Baqarah: 163 – 164)
Selanjutnya, kalau ditinjau secara lebih mendalam isyarat atau petunjuk-petunjuk ayat tersebut, ternyatalah bahawa ada dua perkara yang menjadi unsur utama untuk kehidupan rohani dan jasmani manusia iaitu:
1. Pertama, unsur agama yang bertalian dengan kepercayaan terhadap Tuhan Yang Maha Esa iaitu Allah. Kepercayaan ini adalah dasar utama bagi orang yang beriman.
2. Kedua, unsur kehidupan di dalam dunia. Kehidupan di dalam dunia terdiri daripada langit dan bumi, perubahan malam dengan siang, pelayaran kapal di laut membawa muatan, kehidupan tanaman dengan air, pembiakan segala jenis binatang dengan banyaknya, peredaran angin dan awan menurut masanya. Semua itu menjadi bukti yang nyata menunjukkan keesaan Allah s.w.t. dan menjadi sumber bagi kehidupan di dunia.
Sebagai seorang muslim anda mesti menerima kedua-dua unsur di atas agar hidup anda berisi dengan cahaya iman.

Beriman kepada sekalian malaikat
Beriman kepada sekalian malaikat adalah wajib. Malaikat dijadikan daripada cahaya, bukan lelaki dan bukan pula perempuan, taat kepada Allah s.w.t. dan patuh menjalankan tugas yang telah diamanahkan. Berikut ialah malaikat-malaikat yang wajib diketahui dan tugas-tugas mereka.

Allah s.w.t. telah berfirman mengenai ketaatan dan kepatuhan para malaikat sebagaimana maksud al-Qur’an:
Dan kepada Allah sajalah sujud segala apa yang ada di langit dan semua makhluk yang melata di bumi dan (juga) malaikat. Pada hal mereka tidak sombong. Mereka takut kepada Tuhan mereka yang di atas mereka serta mereka kerjakan apa yang diperintahkan kepada mereka.
(Surah al-Nahl: 49 – 50).

Beriman kepada kitab-kitab
Ajaran serta hukum-hukum Allah telah diwahyukan Allah s.w.t. dan Rasul-Nya melalui al-Quran dan juga suhuf. Oleh itu, beriman kepada sekalian kitab Allah s.w.t. merangkumi semua kitab dan suhuf-suhuf yang diturunkan oleh Allah s.w.t. dan hukumnya adalah wajib.
Kitab dan suhuf mempunyai beberapa perbezaan walaupun sama-sama diturunkan oleh Allah s.w.t. Kitab mengandungi hukum dan peraturan yang lengkap, manakala suhuf hanya mengandungi prinsip-prinsip umum. Kitab dan suhuf diturunkan melalui wahyu yang disampaikan dengan perantaraan malaikat Jibril a.s. sejak zaman Nabi Adam a.s sehingga Nabi Muhammad s.a.w. Jumlah kitab yang diturunkan adalah sebanyak 104 iaitu 100 buah suhuf dan 4 buah kitab suci. Empat kitab suci utama ialah:

KitabMaklumat
1Taurat• Diturunkan kepada Nabi Musa a.s.
• Dalam bahasa Ibrani.
• Kaum yang menerimanya ialah Bani Israil.
• Kandungannya ialah pengajaran dan bimbingan.
2Zabur• Diturunkan kepada Nabi Daud a.s.
• Dalam bahasa Siryani.
• Kaum yang menerimanya ialah Bani Israil.
• Kandungannya ialah kata-kata hikmat dan nasihat.
3Injil• Diturunkan kepada Nabi Isa a.s.
• Dalam bahasa Ibrani.
• Kaum yang menerimanya ialah Bani Israil.
• Kandungannya ialah hukum-hukum khas dan terhad kepada Bani Israil sahaja.
4al-Qur’an• Diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w.
• Dalam bahasa Arab.
• Kaum yang menerimanya ialah Bangsa Arab dan semua manusia hingga berlakunya kiamat.
• Kandungannya ialah syariah untuk membimbing manusia dalam seluruh aspek kehidupan mereka.

Menurut keterangan Ibn Abbas, al-Qur’an mengandungi sebanyak 30 juzuk, 114 surah, 6,616 ayat, 77,430 kalimat dan 325,345 huruf. Menurut Imam al-Ghazali, terdapat sebanyak 500 ayat yang berkaitan dengan hukum-hakam perintah Allah.
Terdapat pula 100 suhuf yang telah diturunkan oleh Allah s.w.t. kepada Nabi dan Rasul. Pembahagian suhuf-suhuf itu ialah seperti berikut:
Oleh itu, kita sebagai umat Islam wajib mempercayai dan beriman kepada kitab-kitab suci dan suhuf yang telah disenaraikan di atas tadi secara tafsil (satu persatu).
Beriman kepada para rasul
Mengapakah kita dikehendaki beriman kepada para rasul? Ini ialah kerana rasul-rasul merupakan penyampai bagi dasar-dasar agama kepada umat manusia. Kepercayaan kepada sekalian rasul adalah wajib menurut ayat al-Qur’an yang bermaksud:
Telah beriman rasul itu dengan apa yang telah diturunkan kepadanya daripada Tuhannya. Dan orang yang beriman semuanya beriman dengan Allah dan Malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, dan sekalian rasul-Nya. Kami tidak membezakan antara seorang daripada rasul-Nya.
(Surah al-Baqarah: 285)

Para rasul dipilih oleh Allah s.w.t. daripada kalangan manusia untuk menyeru manusia agar mentauhidkan Allah s.w.t. dan beribadat kepada-Nya, sebagaimana firman Allah s.w.t. dalam al-Qur’an yang bermaksud:

Dan Ibrahim ketika dia berkata kepada kaumnya: Sembahlah akan Allah dan takutlah kepada-Nya.
(Surah al-Ankabut: 16)

Dan sesungguhnya Kami utuskan Nuh kepada kaumnya lalu dia berkata: Hai kaumku! Sembahlah akan Allah.
(Surah Al-Mukmin: 65)

Dan kepada Thamud Kami utuskan saudara mereka, iaitu Salleh. Dia berkata: Hai kaumku! Sembahlah akan Allah.
(Surah al-A`raf: 73)

Dan kepada Madyan Kami utuskan saudara mereka, iaitu Syu`ib. Dia berkata: Hai kaumku! Sembahlah akan Allah.
(Surah al-A`raf: 85)

Semua seruan dalam ayat-ayat di atas berpusat kepada satu iaitu seruan kepada menyembah atau mentauhidkan Allah s.w.t. Seruan yang dibawa oleh rasul yang akhir iaitu Muhammad s.a.w. adalah sama dengan rasul-rasul yang terdahulu. Hanya berlainan dalam lingkungan umat atau manusia yang diserukan sahaja kerana rasul yang dahulu masing-masing hanya menyeru kaumnya sendiri, sedangkan Rasulullah s.a.w. menyeru kaumnya dan sekalian manusia.
Oleh sebab Nabi Muhammad s.a.w. diutuskan kepada sekalian manusia, maka seruannya juga ditujukan kepada sekalian manusia, sebagaimana firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
Hai sekalian manusia! Sembahlah tuhan kamu yang menjadikan kamu dan mereka yang sebelum kamu supaya kamu berbakti.
(Surah al-Baqarah: 21)

Sebanyak 25 orang nabi yang disebut dalam al-Qur’an dan wajib diketahui iaitu:
1. Nabi Adam a.s
2. Nabi Idris a.s
3. Nabi Nuh a.s
4. Nabi Hud a.s
5. Nabi Salleh a.s
6. Nabi Ibrahim a.s
7. Nabi Luth a.s
8. Nabi Ismail a.s
9. Nabi Ishak a.s
10. Nabi Yaakub a.s
11. Nabi Yusuf a.s
12. Nabi Ayub a.s
13. Nabi Syuaib a.s
14. Nabi Musa a.s
15. Nabi Harun a.s
16. Nabi Zulkifli a.s
17. Nabi Daud a.s
18. Nabi Sulaiman a.s
19. Nabi Ilias a.s
20. Nabi Iliayasak a.s
21. Nabi Yunus a.s
22. Nabi Zakaria a.s
23. Nabi Yahya a.s
24. Nabi Isa a.s
25. Nabi Muhammad s.a.w.


Beriman kepada hari akhirat
Beriman kepada hari akhirat bermaksud percaya dengan penuh yakin tanpa sebarang keraguan bahawa selepas kehidupan di dunia ini kita pasti akan berhadapan dengan hari pembalasan. Pada hari tersebut, manusia akan dibangkitkan dan segala amalan mereka akan dihitung untuk diberikan balasan yang setimpal dengan amalan itu. Ketiadaan amalan dan pekerjaan yang baik pada hari ini menyebabkan kerugian dan kesesalan pada kemudian hari. Kehidupan yang sebenarnya ialah pada hari akhirat nanti, sebagaimana firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
Dan tidak ada kehidupan di dunia ini melainkan sia-sia dan permainan dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan (yang sebenarnya) kalau adalah mereka mengetahui.
(Surah al-Ankabut: 64)
Demikianlah keadaan manusia setelah mati. Kematian bukanlah selama-lamanya kerana manusia akan dibangkitkan semula. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
Pada hari Kami gulung langit sebagaimana menggulung kepingan (helai) bagi tulisan-tulisan,sebagaimana Kami mulai kejadian pertama, Kami akan kembalikan dia, sebagai perjanjian atas Kami. Sesungguhnya Kami akan melaksanakan.
(Surah al-Anbiya’: 104)
Berdasarkan ayat di atas, jelaslah bahawa setelah binasa alam ini, maka berkumpullah manusia daripada dahulu sehinggalah yang kemudian. Mereka keluar daripada kubur masing-masing seperti belalang yang bertaburan. Pada saat yang penuh kecemasan itu, teringatlah manusia kepada perjanjian mereka sebagaimana firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
Dan akan ditiup pada sangkakala, maka tiba-tiba mereka dari kubur-kubur mereka akan bersegera kepada tuhan mereka. Mereka akan berkata: Aduh celakalah kami! Siapakah yang bangkitkan kami dari tempat tidur kami (kubur)? Inilah apa yang dijanjikan oleh (Tuhan) Pemurah, dan benarlah rasul-rasul.
(Surah Yasin: 51 – 52)
Berikutan itu, lalu dikumpulkan mereka di suatu tempat untuk dihisab. Keadaan di situ digambarkan oleh al-Qur’an sebagaimana firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
Bahawa barang siapa yang berat timbangannya maka mereka orang yang mendapat kejayaan atau kemenangan, dan barang siapa yang ringan timbangan-nya maka mereka orang yang merugikan diri-diri mereka. Mereka itu kekal di dalam neraka.
(Surah al-Mu’minun: 102 – 103)
Sungguhpun Allah s.w.t. merahsiakan bila akan berlakunya hari kiamat tetapi Allah s.w.t. telah mewahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w. untuk disampaikan kepada kita tentang tanda-tanda kecil dan tanda-tanda besar akan berlakunya hari akhirat.
Tanda-tanda kecilnya ialah:
1. Sedikit orang alim dan ramai orang yang jahil.
2. Perempuan lebih ramai daripada lelaki.
3. Urusan agama ditadbir oleh golongan bukan ahli.
4. Pelacuran dan maksiat berlaku dengan meluas.
5. Minum arak dan benda yang memabukkan menjadi kebanggaan.
6. Timbulnya fitnah yang bergelombang-gelombang seperti gelombang laut.
7. Orang miskin menjadi kaya dan masing-masing berlumba-lumba membina bangunan pencakar langit.
8. Timbul perang besar antara dua bangsa yang paling besar.
9. Banyak berlaku bencana alam (banjir besar, gunung berapi, angin taufan dsb).

Apabila masa berlakunya hari kiamat itu semakin hampir sekali, maka akan muncul tanda-tanda besar atau tanda-tanda akhir sebagaimana yang disebut di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Huzaifah bin Usaid al-Ghiffari. Dia berkata: “Rasulullah s.a.w. telah mendatangai kami, yang ketika itu kami sedang merenung sesuatu”. Kemudian Rasulullah bertanya: “Apakah yang sedang kamu fikirkan?” Kami menjawab: “Kami sedang memikirkan tentang hari kiamat”. Rasulullah bersabda: “Bahawasanya kiamat itu tidak akan berlaku, kecuali kamu melihat sepuluh tanda”. Kemudian Rasulullah menyebutkan tanda-tanda itu satu demi satu sebagai berikut:
1. Keluar dajjal yang akan merosakkan agama.
2. Keluar binatang yang dipanggil Dabbatul Ard yang akan merosakkan manusia.
3. Keluar suku/bangsa Yakjuj dan Makjuj untuk merosakkan bumi.
4. Hilangnya al-Quran dari mashafnya.
5. Terbit matahari dari sebelah barat.
6. Turunnya Nabi Isa a.s ke bumi dan mendukung pemerintahan Imam Mahadi.
7. Gempa di Timur.
8. Gempa di Barat.
9. Gempa bumi di Semenanjung Arab.
10. Api besar yang akan menghalau manusia ke Padang Masyhar. Api itu akan bermula dari arah Negeri Yaman.

Firman Allah s.w.t. dalam al-Quran yang bermaksud:
Mereka tidak menunggu, melainkan satu teriakan saja, (yang akan menghancurkan bumi ini) yang akan membinasakan mereka, ketika mereka sedang bertengkar.
(Surah Yasin: 49)

Beriman kepada qada’ dan qadar
Sebagai manusia yang dijadikan oleh Allah s.w.t., kita sering diduga dengan pelbagai masalah yang bertujuan untuk menguji keredaan kita terhadap kebesaran Allah s.w.t. Kita percaya bahawa setiap perkara yang berlaku itu adalah ketentuan Allah, maka kita wajib percaya kepada qada’ dan qadar, sesuai dengan hadis Rasullulah s.a.w. iaitu:
Tidak beriman seorang hamba sehingga dia beriman dengan empat perkara: iaitu menyaksikan bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan bahawasanya aku Rasulullah yang diutuskan dengan benar dan beriman dengan mati, dan beriman dengan kebangkitan sesudah mati, dan beriman dengan qadar – takdir.
(HR. Tirmizi)
Beriman kepada takdir bererti percaya bahawa Allah s.w.t. mengetahui perjalanan hamba-hamba-Nya dan mengawasi hal-ehwal mereka serta mentadbir urusan mereka, dan percaya bahawa segala sesuatu yang berlaku dalam alam ini adalah dengan izin-Nya. Malah, apa saja mengenai manusia, sama ada yang bermanfaat dan yang mudarat adalah dengan iradat dan kudrat-Nya. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
Tidak ada yang mengenai daripada bahaya melainkan dengan izin Allah. Dan barang siapa beriman kcpada Allah, nescaya dia pimpin hatinya. Kerana Allah itu berkuasa atas tiap-tiap suatu.
(Surah a1-Taghabun: 11)
Alam dan segala fenomena yang berlaku ini tidaklah terjadi dengan sendirinya. Bahkan alam dan segala yang berlaku di dalamnya adalah menurut ketentuan kudrat Allah dan perhitungan-Nya.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
Sesungguhnya tiap-tiap suatu Kami telah jadikan ia dengan ukuran.
(Surah al-Qamar: 49)
Ayat ini membawa pengertian bahawa segala kejadian yang berlaku pada alam dan pada diri manusia adalah menurut ukuran atau qadar. Contohnya, sihat dan sakit, kaya dan miskin, nikmat dan sengsara, suka dan duka, ajal dan tempat kematian serta segala yang berkaitan dengan kehidupan manusia dalam perkara yang mereka sendiri tidak berupaya mengubah dan menukarkannya. Semua itu adalah termasuk dalam ketentuan qadar Allah. Namun begitu, kita tidak boleh menyerahkan diri kita kepada Allah semata-mata tanpa berusaha.
Seseorang yang beriman akan menerima semua takdir itu dengan jiwa yang tenteram. Malah, dia percaya bahawa di sebalik alam yang nyata itu ada kekuasaan ghaib yang lebih perkasa iaitu kekuasaan Allah s.w.t.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
Katakanlah: Tidak akan mengenai kami melainkan apa yang telah dituliskan (ditakdirkan) oleh Allah bagi kami. Ialah penolong kami dan kepada Allah maka hendaknya orang yang beriman berserah diri.
(Surah a1-Taubah: 51)
Sesungguhnya seseorang manusia tidak akan mengetahui apa yang telah ditakdirkan Allah s.w.t. sebelum berlakunya sesuatu itu. Malah, manusia tidak pula disuruh mengetahuinya kerana persoalan takdir bukanlah urusan mereka. Urusan mereka sebagai manusia ialah berfikir, berusaha atau berbuat dan beramal menurut kehendak sesuatu peraturan dan sebab-sebabnya.
Demikianlah keterangan mengenai rukun-rukun iman yang menjadi dasar kepercayaan orang Islam sebagaimana yang diterangkan oleh Rasulullah s.a.w. Orang yang beriman ialah orang yang percaya (tasdiq) kepada rukun-rukun itu secara keseluruhannya dan beramal menurut tuntutan kepercayaan (iman) itu. Mereka juga akan membuktikan kepercayaan mereka dengan bertingkah laku sebagai seorang mukmin yang baik lagi sempurna.
Kesimpulannya, iman mesti disertakan dengan amal soleh. Amal soleh bererti melaksanakan segala perintah Allah s.w.t. dan meninggalkan larangan-Nya. Iman tanpa amal yang mulia tidak mendapat tempat dalam Islam. Maka jelaslah bahawa kombinasi Islam dan Iman akan membentuk seorang Muslim sejati yang tunduk dan patuh kepada Allah s.w.t. secara zahir dan batin.
 Ihsan

Ihsan adalah bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah kamu melihat-Nya, jika kamu tidak dapat melihatnya, maka sesungguhnya dia sedang melihat kamu.
(HR. Abu Hurairah)
Ihsan menurut pengertian yang disebutkan dalam hadis di atas ialah kita menyembah Allah s.w.t. seolah-olah kita melihat-Nya. Jika kita tidak dapat melihat-Nya, maka sesungguhnya Allah s.w.t. melihat kita. Menyembah Allah bererti mengabdikan diri kepada-Nya dengan beribadat menurut cara yang paling baik pada zahirnya dan batinnya. Ibadat yang dilaksanakan menurut hakikat ihsan mesti ditumpukan kepada Allah s.w.t. semata-mata, tidak kepada yang lain atau kerana orang lain.
Ihsan dalam ibadat adalah antara martabat yang paling mulia dan tertinggi. Oleh itu, ibadat perlu dibina atas dua dasar yang penting agar memenuhi matlamat ihsan dalam ibadat tersebut. Pertama ialah cinta kepada Allah s.w.t. iaitu merasa tawaduk dan tunduk di hadapan Allah s.w.t. agar timbul perasan meminta dan mengharap hanya kepada Allah s.w.t. sahaja. Kedua pula ialah takwa, takut dan merasa kerdil apabila berhadapan dengan kebesaran dan kasih sayang Allah s.w.t. Ibadat seperti ini menyebabkan seseorang merasa lebih bertanggungjawab terhadap ibadatnya, dan akan melaksanakannya dengan penuh ikhlas. Keikhlasan menjadi asas penting dalam menentukan kesempurnaan amalan dan ibadat seseorang.
Uniknya ihsan dalam Islam ialah manfaat ihsan itu akan kembali kepada tuannya. Ini dapat dilihat dalam firman Allah s.w.t. bermaksud:
Jika kamu berbuat kebaikan (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan ialah untuk diri kamu dan jika kamu berbuat kejahatan maka (kesan yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga.
(Surah al-Isra’: 7)
Pendek kata, ihsan sangat penting untuk kesedaran dalaman kerana kebaikan yang dilakukan itu disebabkan Allah s.w.t. suka kebaikan, bukan untuk tujuan menunjukmenunjuk kepada orang lain. Ihsan mampu menjana keperibadian yang mulia dalam setiap diri muslim jika dilaksanakan dengan penuh kejujuran iaitu kesedaran bahawa “Allah Maha Melihat”.
Kesimpulannya, dengan memahami pengertian Islam, iman dan ihsan, anda dapat mengenali Islam dengan lebih jelas dan tepat secara ilmiah. Dengan memahami Islam, iman dan ihsan juga, anda akan mendapat gambaran yang jelas tentang pengertian Islam sebenarnya menurut kehendak Penciptanya iaitu Allah s.w.t.

0 komentar:

Posting Komentar

Arsip Blog

Diberdayakan oleh Blogger.

INFO

SAYA MEMBUAT BLOG INI UNTUK MENAMBAH WAWASAN DAN ILMU PENGHETAHUAN TENTANG ISLAM . BAHWA ILMU INI SANGATLAH PENTING UNTUK KALIAN SEMUA DENGAN ILMU INI KALIAN AKAN MENDAPATKAN KESELAMATAN DAN KEBAHAGIAN DI DUNIA MAUPUN DI AKHIRAT. AMIN YA RABBAL ALAMIN.

Followers

Popular Posts

MAKNA ALLAH SWT

Makna ”Allah SWT”:
Dari penjelasan ini dapat disimpulkan bahwa makna ”Allah SWT” adalah: Allah (Tuhan) yang Mahasuci dan Mahatinggi.

Sebenarnya, SWT (Subhanahu wa Ta’ala) bukan satu-satunya lafaz yang disertakan oleh ummat Islam setelah lafaz ”Allah”. Masih banyak lagi lafaz-lafaz lain, antara lain:
- ’Azza wa Jalla => Allah ’Azza wa Jalla
- Jalla Jalaluh => Allah Jalla Jalaluh
- Tabaroka wa Ta’ala => Allah Tabaroka wa Ta’ala

Semua lafaz tersebut adalah sifat-sifat kemuliaan dan keagungan Allah SWT.

Perlu diperhatikan, meski pun secara bahasa lafaz ”Allah” berarti ”Tuhan”, sebagai seorang muslim kita harus tetap meyakini bahwa ”Allah” adalah nama bagi ”Zat” Tuhan Pencipta dan Pengatur alam semesta ini. Sebab Al-Qur’an sendiri – yang notabenenya wahyu Tuhan – menegaskan bahwa ”Allah” adalah nama bagi Tuhan Pencipta dan Penguasa jagad raya ini. Demikian juga dalam hadits-hadits Rasulullah Muhammad saw.

Wallahu a’lam.